Musikteatern 18 på Karelia – Följ med resan från början till slut.

Okategoriserade

Idén föddes redan innan boken kom ut hösten 2015

12 Dec , 2017, 01.09 annettestrom

  Gallery

Premiären av Aderton närmar sig med stormsteg! Men idén om att tillsammans med Karin Berglund, som regisserar Aderton, skapa en teaterföreställning på basen av Anna Lindholms bok ”Projekt Ines” föddes redan innan den kom ut hösten 2015. Så småningom visade det sig att Kulturhuset Karelia i Ekenäs gick med liknande tankar och vi slog våra bildliga påsar ihop.

Det här är första gången jag arbetar med att skapa en föreställning av en bok som inte är fiktion, utan hör till genren creative non-fiction (som var en ny bekantskap för mig). Men i och med att boken är byggd kring fem olika kvinnor och dessutom har den historiska ramen som inbördeskriget och upptakten till det utgör, var det en uppgift som var utmanande i positiv bemärkelse. Problemet har snarare varit, som det så ofta är, att välja, välja bort och stryka ner.

Monika Fagerholm och jag har skrivit manuset men har hela tiden fått respons, idéer och kommentarer från den kreativa gruppen kring produktionen. Vi har valt att fokusera på två av kvinnorna i boken, eller egentligen: våra fiktionaliserade versioner av två av de verkliga personerna som Anna skriver om. Deras liv löper parallellt genom berättelsen och trots att de lever i samma stad, samtidigt, så lever de i två vitt skilda världar, som trots tillfälliga kontaktytor aldrig riktigt möts.

Under arbetes gång har jag flera gånger haft svårt att skriva repliker. Kanske för att jag vet att det i grunden ändå finns riktiga personer. Kanske för att karaktärernas språk skiljer sig från mitt (genom tid, klass och geografi) mer än i andra pjäser jag arbetat med. Det har varit en ny sorts frustration som jag inte stött på tidigare. Ändå har lösningen hela tiden funnits framför mig. På bordet där mitt arbetsexemplar av Projekt Ines (med post it lappar, anteckningar och understreckningar) har legat. Eftersom materialet som gäller just de två karaktärer som vi berättar om i pjäsen till stor del består av brev och dagboksanteckningar så finns deras egna ord bevarade. Jag har i onödan kämpat med att försöka hitta på vad de ska säga. Vad de har tänkt och sagt och skrivit finns i boken och det är bara att välja och vraka för att använda och anpassa det. Hittills har min stora lärdom i det här projektet med andra ord varit: Läs boken! Där finns allt du behöver.

I vissa projekt är dramatikerns arbete gjort och klart när regissören tar över manuset och repetitionerna börjar. Jag hör till dem som gärna är involverad i repetitionsprocessen om jag har möjlighet, för att ändra, lägga till eller bearbeta enligt behov. Bland annat därför har det varit ett sant nöje att få arbeta tillsammans med Karin som regissör, eftersom vi hela tiden har fortsatt diskussionerna kring manus vare sig det gäller att lägga till en sångtext, skriva om repliker, ändra figurer i berättelsen, etc.

Efter att ha suttit med på några repetitioner i november ser jag nu verkligen fram att se hela gänget fantastiska skådespelare på scen med scenografi, dräkter, ljus och ljud på plats. Det hoppas jag att du också gör!

Hanna Åkerfelt, manusförfattare

Foton: Annette Ström & Chris Senn

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Spam protection by WP Captcha-Free